Modalitatea de contestare a deciziei şi formularele aferente pentru reclamaţie administrativă (refuz şi netrimitere în termen legal)
EXTRAS din Legea nr.544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public:
ART.7
(1) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să răspundă în scris la solicitarea informaţiilor de
interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în
funcţie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare şi de urgenţa solicitării. În cazul în
care durata necesara pentru identificarea şi difuzarea informaţiei solicitate depăşeşte 10 zile, răspunsul va fi
comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiţia înştiinţării acestuia în scris despre acest fapt în
termen de 10 zile.
(2) Refuzul comunicării informaţiilor solicitate se motivează şi se comunica în termen de 5 zile de la primirea
petiţiilor.
(3) Solicitarea şi obţinerea informaţiilor de interes public se pot realiza, dacă sunt întrunite condiţiile
tehnice necesare, şi în format electronic.
ART.22
(1) În cazul în care o persoana se considera vătămată în drepturile sale, prevăzute în prezenta lege, aceasta
poate face plângere la secţia de contencios administrativ a tribunalului în a carei raza teritorială domiciliază
sau în a carei raza teritorială se afla sediul autorităţii ori al instituţiei publice. Plângerea se face în
termen de 30 de zile de la data expirării termenului prevăzut la art. 7.
(2) Instanţa poate obliga autoritatea sau instituţia publică să furnizeze informaţiile de interes public
solicitate şi să plătească daune morale şi/sau patrimoniale.
(3) Hotărârea tribunalului este supusă recursului.
(4) Decizia Curţii de apel este definitiva şi irevocabilă.
(5) Atât plângerea, cât şi recursul se judecă în instanţă, în procedură de urgenţă, şi sunt scutite de taxă de
timbru.
EXTRAS din H.G.R. nr.123/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.544/2001 privind
liberul acces la informaţiile de interes public:
ART.32
În cazul în care o persoana considera că dreptul privind accesul la informaţiile de interes public a fost
încălcat, aceasta se poate adresa cu reclamaţie administrativă conducătorului autorităţii sau instituţiei
publice căreia i-a fost solicitată informaţia.
ART. 33
Persoana care se considera vătămată în drepturile sale poate depune reclamaţia administrativă prevăzută la art.
32 în termen de 30 de zile de la luarea la cunoştinţa a refuzului explicit sau tacit al angajaţilor din cadrul
autorităţii sau instituţiei publice pentru aplicarea prevederilor Legii nr.544/2001 şi ale prezentelor norme
metodologice.
ART.34
(1) Răspunsul motivat la reclamaţia administrativă se transmite persoanei care a formulat-o în termen de 15 zile
de la data înregistrării, indiferent dacă soluţia este favorabilă sau nefavorabilă.
(2) În cazul în care reclamaţia se dovedeşte întemeiată, răspunsul va conţine informaţiile de interes public
solicitate iniţial şi, de asemenea, după caz, va menţiona măsurile dispuse, respectiv sesizarea comisiei de
disciplină, în cazul funcţionarului public, în condiţiile legii.
ART.35
(1) Pentru analiza reclamaţiilor administrative ale persoanelor, vizând nerespectarea prevederilor Legii
nr.544/2001 şi ale prezentelor norme metodologice, la nivelul fiecărei autorităţi sau instituţii publice se
constituie o comisie de analiza privind încălcarea dreptului de acces la informaţiile de interes public.
(2) Comisia de analiza privind încălcarea dreptului de acces la informaţiile de interes public va avea
următoarele responsabilităţi:
a) primeşte şi analizează reclamaţiile persoanelor;
b) efectuează cercetarea administrativă;
c) stabileşte dacă reclamaţia persoanei privind încălcarea dreptului de acces la informaţiile de interes public
este întemeiată sau nu;
d) în cazul în care reclamaţia este întemeiată, propune aplicarea unei sancţiuni disciplinare pentru personalul
responsabil şi comunicarea informaţiilor de interes public solicitate. În cazul funcţionarilor publici culpabili
comisia de analiza va informa despre rezultatul cercetării administrative comisia de disciplina a autorităţii
sau instituţiei publice, care va propune aplicarea unei sancţiuni corespunzătoare, potrivit legii;
e) redactează şi trimite răspunsul solicitantului.
ART.36
(1) În condiţiile art.22 alin.(1) din Legea nr.544/2001, cu modificările şi completările ulterioare, persoana
care se consideră vătămată în drepturile sale prevăzute de Legea nr.544/2001, cu modificările şi completările
ulterioare, poate face plângere la secţia de contencios administrativ a tribunalului.
(2) Scutirea de taxa de timbru, prevăzută la art.22 alin.(5) din Legea nr.544/2001, cu modificările şi
completările ulterioare, pentru plângerea la tribunal şi recursul la curtea de apel nu include şi scutirea de la
plata serviciilor de copiere a informaţiilor de interes public solicitate.